top of page
מתוך הבלוג של LiVEDin

הסוד למרחבי פנים מוצלחים - ולא… לא צריך לקנות דבר אחד חדש…

כאשר מעצבים בית, רוב האנשים מתמקדים ב-איך למלא את החלל; תגובה הגיונית, במיוחד כשעוסקים במרחב הריק של הבית, שזה עתה עברת אליו או שיפצת. ברגע שהריהוט והנגרות נכנסים, מתחילה התמקדות בחלל הריק על הקירות והרהיטים והרהורים איך כדאי למלא אותם. עם זאת, מילוי כל פינה ופינה באלמנט עיצובי היא אחת טעויות העיצוב הנפוצות ביותר, לא רק לנראות של המרחב, אלא אפילו חשוב יותר, לאיך המרחב גורם לנו להרגיש. חלל ריק הוא לא פחות - אם לא יותר - משפיע על החוויה שלנו בבית.


איזון הוא המפתח לכל קומפוזיציה מוצלחת, בין אם באמנות, צילום, עיצוב במה, אדריכלות, או – במקרה שלנו – עיצוב פנים. מדובר בדיאלוג בין החלל החיובי (זה שנתפס על ידי ריהוט ותפאורה) לבין החלל השלילי (הקירות והרצפות הבלתי תפוסים) שמכתיבים בעדינות כיצד אנו מנווטים ומרגישים בחלל. יותר מדי של זה או אחר יכריע את העין והמוח שלנו וייצור מרחב שמרגיש כאוטי ומכביד או ריקני וחסר אישיות.


עם תרבות השפע של העולם המערבי והחשיפה למדיה, רבים מהבתים שלנו היום מלאים יותר, יותר ממה שהיה מעולם.

עומס ויזואלי לא מאפשר לעין לנוח. חלל שלא מאפשר רוגע ונוחות

בית מערבי ממוצע, למשל, מכיל כמות עצומה של אלפי פריטים, והיותנו מוקפים בשפע העומס, יוצר סביבת מגורים מלחיצה וכאוטית. הבלאגן ידוע כמעלה רמות קורטיזול ושומר עליהם גבוהות לאורך כל היום, מה שמגביר את הסיכון ללחץ כרוני. הבלאגן הוא תזכורת תמידית לרשימת המשימות שלנו ובכך לא באמת מאפשר לנו להירגע בבית.




כאשר מעצבים בית, חשוב לא פחות לתכנן את המרחב השלילי כמו את החיובי.



אז איך אנחנו מוצאים איזון בין מה שיש ומה שאין? מהו מרחב שלילי, וכיצד נוכל להפעיל אותו בהצלחה כדי לגרום לו להרגיש מכוון?


BEFORE & AFTER - חלל שלילי מתפקד כדרך ליצירת הרמוניה ואי של שקט בבית

NEGATIVE SPACE


חלל שלילי הוא החלל הריק סביב אלמנט כלשהו. במקרה של חדר, זה חלל הקיר הריק סביב יצירת אמנות, פסל או רהיט. כדי להבין יותר את המושג, חשבו על רווח שלילי כפסקה חדשה בקטע טקסט. כל פסקה חדשה מפרקת את הנרטיב לגושים ניתנים להבנה, ומאפשרת לקורא לנוח את עיניו, לעכל את התוכן ולקחת נשימה מהירה. תארו לעצמכם שקוראים ספר או מאמר שלם עם פסקה אחת ארוכה במיוחד; זה יהיה מתיש, מאיים וסוחף.


כך גם לגבי עיצוב פנים; העיניים שלנו זקוקות למרחב שלילי כדי להיות מסוגלים לנוח ולהתמקד מחדש. כאשר מיושם בהצלחה, חלל שלילי יכול לגרום לאלמנטים עיצוביים אחרים לצוץ ולהתבלט וליצור תחושה של הרמוניה ויזואלית ובהמשכה הרגשה של איזון ורגיעה.



איך גורמים לחלל שלילי להרגיש מכוון?


בר המים הפונקציונאלי הופך לאלמנט מרכזי בעיצוב

יש הבדל גדול בין חלל שלילי שנראה מכוון לבין חלל ריק שמרגיש כאילו נשכח או הוזנח. מילת המפתח כאן היא -


כוונה


הדרך שבה אנחנו גורמים למרחב השלילי להיראות מכוון היא על ידי כך שהוא מכוון. במילים אחרות, לא צריך להשאיר את הקירות או המדפים ריקים אלא אם כן יש לך סיבה לעשות זאת, כפי שתראה כוונתך.


אחת הדרכים בהן ניתן לגרום לחלל השלילי להרגיש מכוון היא על ידי הצבת תמונה קטנה על קיר יחסית גדול.

דווקא החלל הריק סביבה ימשוך את הצופה אליה לבדיקה מעמיקה יותר, וייצור תחושה נהדרת של דינמיות. חשיבות התמונה, בין אם צילום משפחתי, צילום מחופשה נהדרת, או ציור אומנותי, תתעצם מהחלל השלילי סביבה שידגיש את הסיפור והנוסטלגיה מאחוריה. רגשות חיוביים וחיוך יעלו בכל פעם שתעברו במרחב.




IT IS NOT ABOUT LIVING WITH LESS, IT IS ABOUT LIVING BETTER



דרך נוספת להעצים חלל שלילי כך שיהיה מכוון, היא סידור חפצי נוי על מדפים ופרטי ריהוט אחרים במשורה. לא כל ס"מ מרובע של יחידת המדפים צריך להיות מלא. רצוי וצריך להשאיר קוביות נגרות ושטחים אחרים ריקים כדרך לתת לעין מנוחה ולהעצים את החפצים שבחרתם להציג וקבלת מרחב שנותן תחושה של נקיון, איזון ורוגע.




בחירה


בחירת החפצים שאתם רוצים להציג צריכה להיות מכוונת. החפצים צריכים להיות כאלו שתומכים בנו, ולא מעכבים את חיינו והשְׁלוֹמוּת (wellbeing) שלנו. אלו יכולים להיות ספרים שאנחנו אוהבים, תמונות וחפצים שמשקפים את החוויות שלנו, בני משפחה אהובים או פרטי עיצוב שמעוררים בנו שמחה ונחת. סרקו את האביזרים והחפצים שיש לכם היום. השתמשו בקיים. אפשר מדי פעם להוסיף משהו חדש כדי לרענן ולהוציא חפצים שכבר לא מעוררים בכם שמחה, או שאין בהם צורך.


הצבה


עקרון ראשון אל תמלאו את כל יחידת המדפים/פריט ריהוט בדקורציה.

החליטו להשאיר אזורים שונים ריקים. אפשר להשתמש בעקרון של ⅓-⅔ . שני שליש מלא שליש ריק או הפוך.


קבצו עד 3 חפצים שונים בגבהים שונים ביחד ליצירת מראה מעניין.


במקום להציב כמה חפצים על שולחן או שידה בנפרד, השתמשו במגש כדי להכיל אותם ביחד, כך יתקבל מראה יותר מכוון ומסודר.





 

זהו... אתם צעד אחד קרובים יותר ליצור את ה"בבית" שלכם - מרחב עוטף ומאזן , Body, Spirit & Mind.

הפכו כל חלל להשתקפות של האישיות שלכם. בחרו צבעים שיגרמו לכם עונג, בחרו חפצים אישיים ותמונות שייצגו אתכם.


התמקדות ב-איך אתם מרגישים בחדר, במקום להתמקד במראה החדר, היא נקודת התחלה מצוינת לביצוע שינויים עיצוביים שיביאו לכם אושר ושלומות.



שלכם,

סיגל



IMG_2681-Edit-3-NSH.jpg

עם נסיון של למעלה מ 15 שנה, סטודיו LiVEDin עוסק בעיקר בתכנון ועיצוב בתי מגורים ועסקים קטנים, החל משלב התכנון על הנייר ועד תליית התמונה על הקיר. בארגז הכלים של הסטודיו שנים של לימודים והשתלמויות בתחום עיצוב המרחב.

  • ליבד אין אינסטגרם
  • Livedin Facebook פייסבוק

הרשמה לקבלת פוסטים, עדכונים והטבות בלעדיות לתיבת המייל שלך

תודה , הרשמתך התקבלה בהצלחה

פוסטים נוספים

bottom of page