top of page
מתוך הבלוג של LiVEDin

שְׁלוֹמוּת - 5 דרכים ליצור מרחב אישי תומך ומאזן

היום, יותר מתמיד, הבית שלנו צריך להיות המקום בו הכתפיים שלנו צונחות ברווחה ברגע שאנחנו נכנסים בדלת. המקום שאמור לגרום לנו להיות שמחים, רגועים ומסופקים. המקום שאמור לתמוך ולהגביר את הרגשת השְׁלוֹמוּת (wellbeing) שלנו Body, Spirit & Mind.

תכנון עיצוב פנים עכשוי מסתכל על סביבת המגורים שלנו בצורה הוליסטית. הוא בודק את שלמות החוויה במרחב ומה החיבור הרגשי שלנו למקום, תוך התמקדות, לא רק ב-איך החלל נראה, אלא גם ב-איך הוא מרגיש.


תכנון מתוך עקרון זה מכוון ליצירת חוויות בבית, ומתחשב בדברים הקטנים, שלפעמים עושים את כל ההבדל, כמו הפינה המושלמת לקפה של שבת בבוקר, או תכנון פריט הנגרות שיפתור את הכאב הכי גדול שלנו ויתן לנו את התחושה הזו של שְׁלוֹמוּת ונועם.


קיבצתי כאן כמה עקרונות מפתח ליצירת מרחבי פנים שיגבירו את תחושת החיבור והשייכות שלכם לבית, קצת על הארכיטקטורה של שְׁלוֹמוּת ו-FEEL GOOD SPACES.

 

1. תאורה טבעית

אור טבעי הוא אחד המרכיבים החשובים בכל מרחב. זהו קו החיים בחלל המשתנה לאורך שעות היממה עם אור ואנרגיה בכל חדר. ללא אור טבעי החלל מרגיש עמום, קפוא וללא חיים. לכן כמובן, יש קשר ישיר בין אור טבעי ואיך המרחב בבית שלנו מרגיש. חלל ללא חיים ירגיש מְרוֹקֵן בעוד שחלל דינמי ומואר ירגיש מעשיר ומרומם.


בחדרים צפוניים רצוי לא לכסות את החלון בוילון או ריהוט. בחדרים שאין להם גישה לאור טבעי , נסו לפתוח אותם לחללים צמודים שיש בהם אור טבעי. "טריק" נוסף בחללים חשוכים הוא להשתמש באלמנטים בהירים מאוד ליד כהים יותר וכמובן רקע בהיר בקירות שיחזיר את האור הטבעי או המלאכותי.


2. המקום האישי שלי בחלל המשותף

הדרך בא אנו חיים היום היא יותר חברתית. כולנו רוצים לעשות את הדבר שלנו אבל... בתוך חלל משותף גדול יותר.

למשל משפחה בה בני הנוער עסוקים בסמארטפון בזמן שההורים עסוקים בשלהם, מבשלים ארוחה או עובדים על המחשב - הם עדיין רוצים להיות ביחד. זה מה שעושה אנשים מאושרים - חללים משותפים חברתיים עם יכולת התאמה לפעילויות שונות.


בתכנון בית או דירה, הקדישו יותר מקום פיזי לחללים המשותפים. תכננו את המרחב הציבורי כך שיוכל להכיל מספר פעילויות שונות בו זמנית. פינת ישיבה לשיחה או משחק, פינת עבודה או אפילו רק כיסא למתבגרת לשבת ולזעוף בו על העולם. רהיט או שטיח יכולים ליצור הפרדה ויזואלית בין הפינות השונות.

(פינת עבודה משותפת בדירת סטודנטים, מדף הצמחים והצבת הספה יוצרים חציצה ויזואלית מפינת הישיבה)


3. להתחבר לטבע - BIOPHILIA


עיצוב ביופילי הוא אתוס עיצובי אבולוציוני המצביע על כך שבמשך מאות אלפי שנים בני האדם היו בקשר הדוק מאוד לטבע כאמצעי לשרוד לשגשג ולפרוח. עיצוב פנים ביופילי - מבוסס על תאוריה של הביולוג אדוארד אוסבורן וילסון, שמצא שבני אדם מושפעים לרעה במרחבים אורבניים לא טבעיים.


דבר לא מזין את הרוח, גוף ונפש כמו הטבע, לכן חשוב לשלב אלמנטים מהטבע בעיצוב מרחבי הפנים. הכוונה היא להגביר את האינטראקציה שלנו עם הטבע בבית .... דרך צמחיה, צורות אורגניות וחומרים טבעיים שיהיו פזורים בחלל ומחוצה לו, וגם אם אין לכם אפשרות להשקיף על נוף טבעי מהחלון, הכניסו תמונה או טפט של מרחבים ירוקים. גם זה ישפר משמעותית את החוויה במקום.


אנחנו כל כך מופגזים בבקשות לגירוי חושי. לבתים שלנו פולשות עוד ועוד בקשות לתשומת לבנו, לכן אני חושבת שזה חיוני למצוא הזדמנויות לתת לנו את התחושה הזו של רווחה ומקלט ולאפשר לנו את ההזדמנות לעצור, להירגע ולהתאושש. זה יכול להיות פשוט כמו לשים ספה ליד החלון עם צמחייה שופעת, להקשיב לאיוושה העדינה של העלים ברוח ומשהו נעים וירוק להסתכל עליו.

"ירוק זה השחור החדש"



4. הקשת בענן - צבע, צבע ועוד צבע...

צבע הוא הרבה יותר מאשר חוויה ויזואלית. יש מאות מחקרים שבדקו את ההשפעה הפסיכולוגית שיש לצבע ואיך הוא משפיע על התנהגות בני האדם. השימוש בצבעים ספיציפיים במרחבי פנים יכול לתמוך בנו נפשית ורגשית. כל צבע משפיע עלינו בצורה אחרת, כמו גם הגוונים השונים שלו לאורך סקלת צבע. וורסיה בהירה של הצבע תרגיש יותר ממריצה ומרוממת והוורסיה הכהה תמיד תעורר אוירה יותר מרגיעה ותחושה של התכנסות.


בעיצוב המשרד בדירה בתל אביב, הלקוח יצא לגמלאות אחרי שנים רבות כמנכ"ל במערכות מורכבות. תכנון המשרד בגוונים בהירים וממריצים ועם הרבה אור טבעי נועד לתת לתת לו את האנרגיה והמרץ לצאת לדרכו החדשה כיזם ואיש עסקים. ברמת גן, הלקוחה, עצמאית, אם חד הורית, חיפשה משרד ביתי, שיאפשר לה להתנתק מהמירוץ של החיים כאשת עסקים ואמא לשני מתבגרים. כאן במרחב האישי שלה נבחר גוון כחול עמוק לקבלת חלל מרגיע ומחבק, חלל שמאפשר לה לנשום ולהכיל את היום שהיה והיום החדש לפניה.


בחרו בצבעים שיתאימו למטרה של החדר, צבעים שיגרמו לכם להיות שמחים ואנרגטיים או צבעים שיקדמו רוגע והרפיה ויאטו את קצב הלב. התחברו לאינטואיציה שלכם ומה שגורם לכם להרגיש טוב.


5. לדלל ולצמצם - Declutter

לפני הכל צריך להביט בכל החפצים שיש לנו ולאמוד - האם באמת הכל נדרש? האם הכל בשימוש?


מינימליזם הוא עקרון מנחה בעיצוב תומך שְׁלוֹמוּת, והכוונה היא לא לחלל עם ספה אחת ושולחן, אלא בעצם להחזיק בבית רק מה שאתם באמת צריכים, לא כי אולי תשתמשו בעתיד או כי חבל לזרוק. הצרכים שלנו משתנים עם הזמן והבית צריך לשקף זאת... תחומי עניין חדשים או שלב אחר בחיים שלנו ושל הילדים. לבלגן יש השפעה שלילית ביותר על הבריאות שלנו, גם מנטלית וגם פיזית, מכיוון שהוא גורם ללחץ שעלול להוביל למחלות גופניות.


בלאגן וכאוס הם תזכורת ויזואלית תמידית לרשימת המשימות שלנו - ואז... אף פעם אנחנו לא באמת יכולים להירגע.


התחילו בסדר וארגון החלל, הפטרו מחפצים שאין בהם שימוש והשאירו רק את מה שצריך ומה שגורם לכם להרגיש טוב ונעים. אל תקחו על עצמכם משימה גדולה מידי. החליטו להקדיש שעה או שעתיים לכל היותר וקחו על עצמכם משימה שאפשר לסיים בפרק זמן זה. גם אם מדובר על 3 תאים בארון או רק פינת הצעצועים. השלמה של המשימה בפרק הזמן שהצבתם לעצמכם תיתן לכם תחושה של השלמה וסיפוק ותשאיר אתכם "רעבים" לטפל בעוד אזורים בבית.

 

זהו... אתם כבר צעד אחד יותר קרובים ליצור את ה"בבית" שלכם - מרחב עוטף ומאזן , Body, Spirit & Mind. הפכו כל חלל להשתקפות של האישיות שלכם, אחרי הכל... הבית צריך להיות הבבואה של אלו שחיים בו. בחרו צבעים שיגרמו לכם עונג, בחרו חפצים אישיים ותמונות שייצגו אתכם.


התמקדות באיך אתם מרגישים בחדר, במקום להתמקד במראה החדר, היא נקודת התחלה מצוינת לביצוע שינויים עיצוביים שיביאו לכם אושר ושלומות.




IMG_2681-Edit-3-NSH.jpg

עם נסיון של למעלה מ 15 שנה, סטודיו LiVEDin עוסק בעיקר בתכנון ועיצוב בתי מגורים ועסקים קטנים, החל משלב התכנון על הנייר ועד תליית התמונה על הקיר. בארגז הכלים של הסטודיו שנים של לימודים והשתלמויות בתחום עיצוב המרחב.

  • ליבד אין אינסטגרם
  • Livedin Facebook פייסבוק

הרשמה לקבלת פוסטים, עדכונים והטבות בלעדיות לתיבת המייל שלך

תודה , הרשמתך התקבלה בהצלחה

פוסטים נוספים

bottom of page